Thelema

Thelema jest religią Woli, stworzoną przez angielskiego okultystę Aleistera Crowleya na bazie objawienia duchowego swojej żony Rose w Kairze, w 1904. W dniach 8-10 kwietnia przekazana mu przez istotę przedstawiającą się jako Aiwass została Liber AL vel Legis, zwana potocznie Księgą Prawa, która jest od tego momentu podstawą thelemicznego systemu.

Ci, którzy podążają drogą Thelemy nazywają się Thelemitami. Thelema kładzie nacisk na indywidualizm i wyjątkowość Woli każdej jednostki, w wyniku czego trudno jest określić kolektywne zasady ruchu thelemicznego, a tym bardziej poglądy jego zwolenników. Nawet etykietka „religia” powinny byc traktowana umownie, jako że Thelema stanowi także filozofię i sposób życia, a nawet stan umysłu, do którego realizacji Thelemici stosują praktyki i symbolikę magiji.

Teologia Thelemy postuluje, iż cała egzystencja powstaje w wyniku interakcji dwóch kosmicznych zasad: nieskończenie wielkiego, wszech-przenikającego kontinuum czasoprzestrzeni oraz nieskończenie małego indywidualnego atomu, odpowiadającego za życie. Wzajemna gra owych zasad tworzy trzecią – świadomość zarządzającą egzystencją. W Księdze Prawa zasady te zostały spersonifikowane przy pomocy trójcy egipskich bogów: Nuit (Bogini nieskończonej przestrzeni – kosmosu), Hadita (Uskrzydlonego Węża Światła – indywidualnej jaźni), Ra-Hoor-Khuita lub Horusa (solarnego, jastrzębiogłowego Pana Kosmosu – zasady życia i duchowej indywiduacji).

Teologia Thelemy jest synkretyczna i czerpie z różnych kultur i religii, w których napotykamy personifikacje specyficznych boskich, archetypowych i kosmicznych sił. Thelemiczna doktryna twierdzi, iż wszystkie religie posiadają w sobie zalążki prawdy, a ich studiowanie i porównywanie stanowi istotny aspekt treningu. Z całym szacunkiem dla idei jednej duszy, Thelema podąża za tradycyjną hermetyczną doktryną powiadającą, iż każdy człowieka posiada „duszę” lub „świetliste ciało”, składające się z wielu „powłok”.

Stela thelemicznego objawienia, która przedstawia Ra-Hoor-Khuita

Każda jednostka posiada również powiązania ze swym osobistym Augoeidesem bądź „Świętym Aniołem Stróżem”, którego można określać mianem „wyższej jaźni”, indywidualnej, boskiej istoty lub ducha opiekuńczego. Z całym szacunkiem dla idei „przyszłego życia”, życie postrzegane jest jako kontinuum, gdzie śmierć stanowi integralną część całego procesu. Augoeides jest jednakże istotą nieśmiertelną, wykraczającą poza uwarunkowania życia i śmierci.

Podobnie, jak w doktrynie buddyjskiej, świetliste ciało poddawane jest metempsychozie bądź reinkarnacji po śmierci ciała fizycznego. Thelemici uważają, iż rozwija ono swą mądrość, świadomość i duchową moc przez cały cykl wcieleń tych jednostek, które poświęcają swe życie rozwojowi duchowemu. Dzieje się tak do momentu, kiedy jego pośmiertny los może zostać ostatecznie zdeterminowany przez Wolę jednostki.

Thelema wykorzystuje ideę cyklicznej ewolucji świadomości kulturowej oraz osobistej. Historia ludzkości została podzielona na jednostki zwane „Eonami”. Każdy Eon posiada swe dominujące uwarunkowania, koncepcję boskości oraz „formułę” odkupienia i doskonalenia.

Obecny Eon nazwany został „Eonem Horusa”. Poprzednie dwa Eony: Izydy i Ozyrysa, cechowały się tym, iż ów pierwszy zdominowany był przez matczyną ideę boskości, a jego formuła wiązała się ściśle z oddaniem się karmicielce i opiekunce Matce Ziemi, natomiast drugi z nich, zarządzany był zasadą ojcowską, a jego formuła wiązała się z samoofiarą i poddaniem Bogu Ojcu. Obecny Eon wyraża się w formule dziecka, niezależnego indywidualisty, a jego zasada we wzroście, świadomości i miłości jako wyznacznikach samorealizacji.

Według Thelemitów wyrażaniem boskiego prawa Eonu Horusa jest pochodzące z Księgi Prawa wyrażenie „Czyń wedle swej woli będzie całym Prawem.” „Prawa Thelemy” nie należy jednak interpretować jako licencji upoważniającej do zaspakajania swych zachcianek i fanaberii, lecz jako upoważnienia do odkrycia swej prawdziwej Woli czyli celu życia i jego spełnieniu.

„Akceptacja” Prawa Thelemy, przy jednoczesnym pozostawieniu innych jednostek samym sobie, jest tym, co definiuje Thelemitę, którego fundamentalnym zadaniem jest odkrycie i zrealizowanie prawdziwej Woli. Osiągnięcie „Wiedzy i Konwersacji Świętego Anioła Stróża” stanowi integralną część tego procesu. Środkiem realizacji tego procesu jest „magija”.

Nie każdy Thelemita stosuje się jednak do tych praktyk, Thelema daje bowiem możliwość na indywidualne podejście do kwestii Woli. Ci, którzy decydują się na ich użycie, zazwyczaj odwołują się do takich technik, jak modlitwa, medytacja, studiowanie tekstów religijnych (Świętych Ksiąg Thelemy i innych religii), rytuał, praktyka oddania się bóstwu i samodyscyplina.

Większa część stosowanych praktyk powiązana jest z okultyzmem. Mowa tu o astrologii, wróżeniu, jodze, tantrycznej alchemii, nawiązywaniu kontaktu z „aniołami”, „duchami” i innymi istotami. Wszystkie z nich Thelemici mogą uznać za potencjalnie efektywne środki, pozwalające na duchowy wgląd w naturę ludzkiego bytu i jego miejsca we wszechświecie, a także na pełną realizację takiego wglądu poprzez harmonijną i twórczą pracę.

Każdy akt, który nie jest ukierunkowany na proces odkrycia i spełnienia Prawdziwej Woli, Thelema nazywa aktem „czarnej magii”. Przez to rozumiemy ogólnie zakłócanie harmonii życia innej jednostki. Dysharmonia i brak równowagi mogą zrodzić działania wszechświata zmierzające do przywrócenia równowagi, o czym przypomina nam wschodnia doktryna „karmy”. Thelema odrzuca bezpośrednie nawiązania do judeochrześcijańskiej koncepcji diabła lub szatana. „Choronzon” jest thelemiczną personifikacją stanu chaosu, iluzji i egoistycznej ignorancji.

Większość Thelemitów praktykuje magiczne rytuały, które służą zogniskowaniu ich Woli, bądź wprowadzają w stan świadomości, który uważany jest za istotny element pracy. Chociaż każdy Thelemita ma za zadanie stworzenie własnej interpretacji Księgi Prawa, wielu uważa, iż każda jednostka posiada swą boską prawdziwą Wolę, a jej odkrycie przez każdego człowieka na ziemi zaprowadziłoby światowy ład i harmonię. Wielu Thelemitów wyznaje etykę braku ingerencji, która powiada, iż wtrącenie się w wolę i wolność innego człowieka stanowi pogwałcenie własnej prawdziwej Woli.

Większość Thelemitów dzieli tę zasadę w swych społecznościach i tym samym unika fałszywego założenia, iż możemy poznać wolę innego człowieka w sposób, w jaki możemy poznać własną. Taka etyka tworzy środowisko oparte na szacunku, zaufaniu i zachęca każdą jednostkę do niezależnego myślenia i własnych poszukiwań, aniżeli opierania się na przekonaniach innych ludzi.

 

Materiały O.T.O. / red. Conradino Beb

 

Strony związane z Thelemą:

Wydawnictwo OKULTURA [pl]
Wydawnictwo LAShTal [pl]
Thelemiczna strona Amrokteisa [pl]
Kalifat O.T.O. Polska [pl]
The Libri of Aleister Crowley [en]
Astrum Argentum Brasil [por]
LAShtal – Home Of The Aleister Crowley Society [en]
Aleister Crowley (ALPHABETIC LIST OF WORKS) [en]
Thelema Coast To Coast – Podcast [en]
The 93 Current [en]
The Equinox [en]
U.S. Grand Lodge, Ordo Templi Orientis (Kalifat O.T.O.) [en]
Californian A.•.A.•. the College and Temple of Thelema [en]
The Order Of Thelemic Knights [en]
Ordo Templi Orientis International Headquarters [en]
Ordo Templi Orientis – Scarlet Woman Lodge [en]
Thelemapedia: The Encyclopedia of Thelema & Magick [en]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s