Martwa dziewczyna (2008)

deadgirl-poster

Jeśli ktoś niepokoi się głosami wieszczącymi, że Wiecznie żywy wyznacza zupełnie nowy kierunek w przedstawianiu relacji człowiek-zombie i zombie movies zmierzają w stronę Zmierzchu, powinien na uspokojenie zapoznać się z Martwą dziewczyną. Żywy trup nigdy nie był pokazywany tak, jak w tym filmie, który w przeciwieństwie do wyżej wymienionego, nie wykracza poza ramy gatunku.

Akcja zaczyna się w momencie, w którym dwóch nastolatków znajduje w opuszczonym szpitalu psychiatrycznych nagą, przykutą do łóżka (dosłownie) dziewczynę. Jeden z nich postanawia zaspokoić swoje seksualne potrzeby, a drugi nie chce i nie zamierza tego robić. Ponadto, nie ma on dość wewnętrznej siły, by przeszkodzić koledze, mimo iż potępia jego postępowanie.

Konflikt pomiędzy dwoma postawami to jeden z głównych wątków filmu, bardzo dobrze wygrany. Drugim jest problem dziewczyny, która wydaje się być żywa, mimo iż ma skręcony kark i została trzykrotnie postrzelona.

Zgodnie ze zdrowym rozsądkiem ofiara powinna umrzeć wskutek obrażeń, więc bohaterowie (pojawia się jeszcze ktoś zainteresowany bezbronnym ciałem) nazywają ją „martwą dziewczyną”, co jednak zupełnie nie przeszkadza im korzystać z jej ciała. Mają z nią tylko jeden, wydawałoby się absurdalny kłopot, ciało zaczyna się psuć. A dzieje się tak, ponieważ jest źle traktowane.

Chłopakom brakuje po prostu praktycznego zmysłu, który nakazywałby dbać o coś, czym chcieliby się jak najdłużej cieszyć. Pobita twarz przestaje być piękna, a rany po kulach ropieją i śmierdzą, czego można się było przecież spodziewać.

Bohaterowie przez znaczną część filmu testują czysto fizyczne właściwości ciała, które okazuje się być zwykłym martwym ciałem (oczywiście poza tym, że się porusza), a refleksja, że właściwie to chcieliby je mieć ładnym, atrakcyjnym, przychodzi nieco za późno. Na to jednak znajdzie się sposób…

W filmie ani razu nie pada hasło “zombie“, a jednak wątek martwego/żywego ciała jest tu niezwykle istotny i niejednokrotnie przewija się w dialogach. Najprostsza interpretacja prowadzi oczywiście do problemu uprzedmiotowienia kobiety, które pokazane zostało o tyle przewrotnie, że uprzedmiotowienie to nie dokonuje się na poziomie języka. Język bohaterów wyjątkowo skrywa problem, gdyż w porównaniu do gwałtów dokonywanych na dziewczynie jest dość łagodny i opisowy.

Zwrot “martwa dziewczyna“ rozbija ludzką istotę na dwie sfery. Z jednej strony odnosi się do tego, czego w filmie tak naprawdę nie ma, czyli ludzkiej tożsamości nieżyjącej właścicielki ciała (Dziewczyna jest martwa, nie ma dziewczyny). Z drugiej zaś właśnie do samego nagiego bezosobowego ciała – skoro nie ma pierwiastka duchowego, pozostaje jedynie materia.

Bohaterowie ustalili, że dziewczyna na pewno nie jest człowiekiem, nie zastanawiają się jednak kim/czym jest, bo nie są tym zainteresowani, wszak w seksie nie o miłość chodzi. Choć wątek miłosny również jest tu podniesiony (nie sposób nie zwrócić uwagi), bez obaw, to nie jest kino dla wielbicieli filmów z Meg Ryan.

Martwa dziewczyna jest dziełem ludzi, którzy mieli niezbyt duże doświadczenie w pracy nad filmem. Dla Gadiego Herela była to pierwsza produkcja, trzeci film, który wyreżyserował. Podobnie Marcel Sarmiento, zanim zabrał się za reżyserowanie tego obrazu, zrealizował tylko dwa, a wyprodukował jeden, pod wbrew pozorom nic nie mówiącym tytułem, Ostre pieszczoty (2007).

Największym dorobkiem mógł pochwalić się scenarzysta, Trent Haaga, który z filmem zetknął się przede wszystkim jako aktor na planie produkcji niskich lotów (vide Martwi i Gnijący czy Easter Bunny, Kill!Kill!) W jaki sposób wspólnie stworzyli ten całkiem niezły film o nastolatkach, na to pytanie trudno odpowiedzieć. Bez wątpienia jest to jeden z najlepszych horrorów poprzedniej dekady, szkoda więc go nie znać.

Monika Murawska

 

Oryginalny tytuł: Deadgirl
Produkcja: USA, 2008
Dystrybucja w Polsce: Brak
Ocena MGV: 5/5

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s