Debbie Harry i kontrowersje wokół „Wideodromu”

Debbie Harry została obsadzona przez Davida Cronenberga w Wideodromie (1983) w roli Nicki, mimo że nie miała w zasadzie żadnego doświadczenia aktorskiego. Ale mało wówczas znany reżyser pokręconych horrorów nie mógł przejść obojętnie nad tym, że piosenkarka znała Williama Burroughsa, Allena Ginsberga, była gwiazdą nowojorskiej Nowej Fali, a jej zespół, Blondie, wyprzedał swój album Eat to the Beat (1979) na poziomie platyny!

Jak mówi Debbie w wywiadzie udzielonym magazynowi Prevue March w kwietniu 1983: Lubię horror, thriller, fantasy, także science-fiction. W ten sposób poznałam Davida. To bardzo etyczny filmowiec, który ma unikalną filozofię, przenikającą wszystkie jego obrazy. Podoba mi się to (…)

Horrory bardzo mnie przerażają, więc chowam się za rękami, zamykam oczy i dopiero wtedy zerkam przez dziurkę. Psychoza naprawdę mnie przeraziła, kiedy obejrzałam ją po raz pierwszy. Omen był dobry, ale trzecia część już mi się nie podobała. Podobał mi się też Halloween, ale sequel nie był już tak intensywny. Egzorcysta był przerażający. Nie widziałam Amerykańskiego wilkołaka, Halloween III, Poltergeista i kilku innych nowości.

debbie_harry_bbc1_interview_1983
Debbie Harry udziela wywiadu BBC1 / 1983

Jestem prawdziwą kinomanką. Wydaje mi się, że to sprawa myślenia wizualnego. Na przykład, kiedy mam jakiś pomysł, widzę go jako obraz, prawie jak film. Rozwijam go stosując wizualizację, zamiast używać słów czy uczuć. Nie oglądam jednak bardzo starych filmów, bo techniki aktorskie są dla mnie śmieszne, trochę nie na czasie.

Do obsady Wideodromu Debbie Harry trafiła standardowo. Skontaktował się z nią agent Cronenberga, który zorganizował spotkanie z producentami w Nowym Jorku, po którym gwiazda poleciała do Toronto na rozmowę z reżyserem. Artysta początkowo nie był przekonany, że piosenkarka pasuje do roli, ale ta przekonała go przechodząc pozytywnie test ekranowy. Dalsze rozmowy pozwoliły też filmowej debiutantce zrozumieć różnicę pomiędzy rockową ekspresją sceniczną i pracą aktorską.

Wideodrom zszokował nie tylko fanów Blondie, ale również dziennikarzy i wielu kinomanów. Film nie zrobił również furory kasowej, zarabiając $3 mln mniej niż kosztował. Jednak sukces artystyczny, połączony z pozytywnymi opiniami takich osobistości jak Andy Warhol, a także szeroka dystrybucja na VHS, popchnęły z czasem dzieło Cronenberga w stronę szufladki z obrazami kultowymi, w której figuruje on do dziś!

Ciekawym komentarzem do tych historycznych kontrowersji pozostaje wywiad Debbie Harry dla BBC1, w którym broni ona filmu Cronenberga. Ten pojawił się w Wielkiej Brytanii, gdy kraj zaczynała ogarniać histeria video nasties i „złego wpływu” telewizji. Piosenkarka sięga, co ciekawe, do myśli McLuhana, żeby wyjaśnić, iż szokująca warstwa Wideodromu ma swoją ideologiczną podbudowę, nawet jeśli warstwa wizualna jest bardzo niepokojąca.

Skomentuj

