Undergroundowy plakat filmowy przeżywa rozkwit dzięki mediom społecznościowym!

Zmęczeni sztampą współczesnego plakatu filmowego, młodzi artyści próbują uczynić z niego ponownie sztukę, która parzy w oczy. Boom nakręcają media społecznościowe, gdzie szybko ląduje wiele z prac tworzonych w domowym zaciszu, z których część już zdążyła osiągnąć duży sukces.

Scena plakatu undergroundowego, czy raczej należałoby rzec, alternatywnego, rośnie w zawrotnym tempie, mimo że tworzą ją głównie hobbyści, niepowiązani z dużymi wytwórniami filmowymi. Jak mówi Matthew Chojnacki, za dnia pracownik banku, a pisarz w wolnym czasie, autor Alternative Movie Posters: Film Art from the Underground oraz Put the Needle on the Record: To dobry sposób na zaistnienie dla artystów.

alternative_movie_posters_book_1
„Alternative Movie Posters: Film Art from the Underground”

Chojnacki po raz pierwszy zauważył zjawisko plakatu filmowego DIY, kolekcjonując autorskie plakaty do wydarzeń muzycznych. Wielu z artystów, na których się natknął po drodze, projektuje plakaty zarówno do festiwali filmowych, jak i pokazów. Istnieje duża grupa dizajnerów rozgoryczonych tym, jak robi się dziś plakaty. – mówi Chojnacki.

Wielu z nich chciałoby powrotu plakatu jako formy sztuki, gdyż ten został zdominowany przez sylwetki celebrytów. A to już niedługo może stać się prawdą, bo ich dzieła są bardziej doceniane przez fanów filmów, niż plakaty zlecane przez hollywoodzkie studia. W miarę rozwoju sceny artyści i dizajnerzy z nią związani bywają także coraz częściej zauważani przez przemysł filmowy.

Przykładem takiego sukcesu był alternatywny plakat do Django Unchained autorstwa Federico Mancosu, którego prace zainspirowane Full Metal Jacket czy Ucieczką z Nowego Jorku, zostały włączone do książki Chojnackiego. Sam Tarantino nakazał skontaktować się pracownikom swojej wytwórni z artystą, po tym jak jego dzieło zostało udostępnione w 2011 na ścianie facebookowego fanpage’a reżysera – plakatu użyto do kampanii promocyjnej filmu.

alternative_movie_posters_book_2
„Alternative Movie Posters: Film Art from the Underground”

Temu trendowi wtóruje nostalgia za latami ’70 i ’80, która przywraca chwałę oryginalnym plakatom do Gwiezdnych wojen, Indiany Jonesa czy Powrotu do przyszłości. Te stały się już wcześniej ikonami, które teraz służą za źródła inspiracji. Człowiek stojący za tymi dziełami, Drew Struzan, to jedna z supergwiazd sceny. W latach ’80 zaprojektował on również plakaty do Łowcy androidów, Coś, Akademii Policyjnej, a obecnie pracuje dla AMC nad oprawą graficzną The Walking Dead.

Chojnacki w swojej pierwszej książce zaprezentował 200 plakatów autorstwa 100 artystów, druga część zostanie opublikowana już na dniach. W ramach riserczu przeszukuje on blogi, Instagram, Pinterest. Kiedy pisałem pierwszą książkę było ciężko znaleźć 100 artystów, a teraz jest ich przynajmniej 300-400. – dodaje autor.

Wielu z nich ma swoje strony internetowe, ale popularność ich prac jest głównie zasługą mediów społecznościowych tj. Instagram, Tumblr, Facebook czy Pinterest, gdzie osiągają one nawet 50 tys. udostępnień.

Dodatkowo, mamy także strony typu Expressobeans.com czy Deviantart.com, które są centralne dla tego trendu – śledzić tam można na bieżąco co się dzieje na scenie.

 

Źródło: Observer

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s